Wudang Sword


Den här videon visar mästare Chen Shi Xing utföra "seven stars sword form".

Chen Shi Xing är 15:e generationens mästare av Wudang San Feng Pai. Han är fördd i Hubeiprovinsen och började träna under Zhong Yun Long när han var 11 år gammal. 2007 etablerade Chen, China Wudang Kungfu Academy som ligger vid foten av Wudangberget. Han blev uppmärksammad efter en rad filmer på youtube där han visar upp sin akrobatiska sida genom att springa upp för väggar och träd. Han är nu känd över hela Kina.

Chen Shi Xing undervisar stilar som Taiji Quan, Xingyi Quan, Bagua Zhang och Taiyi m.m. Detta är stilar som jag själv tränat under Mästare Tang Li Long och hans elev Jakob Isaksson på skolan Wudang Aacademy som också ligger på Wudang berget.

Vi tränar alltså samma stilar men utförandet och formerna kan skilja sig beroende på mästare och Skola. Vi har andra svärdsformer som kommer från vår stormästare You Xuan De.  


Kommentarer
Gabriel

Tack för en bra blogg! Jag har tidigare ägnat mig åt den korta Yang-formen, samt Wing Chun, men är intresserad av att börja träna Wudang. Är det bestämt än när höstträningen börjar, och kan jag i så fall komma och pröva?

Mvh. Gabriel

2013-08-25 @ 10:15:16
Therese

Det senaste jag hörde är att höstens inomhusträning börjar torsdagen den 12 september kl 19.30-21.30 på Fyrishov. Du är självklart välkommen att komma och prova på! Vi finns också på facebook, Uppsala Wudang Taiji, gå gärna med så kan du ställa fler frågor och få veta det senaste.

/Therese

2013-08-27 @ 12:05:23


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UPPSALA

WUDANG TAIJI QUAN & QIGONG

RSS 2.0